Wednesday, November 28, 2007

Nothing much...

First of all, sori sesgt sbb dh lama tak update blog. Rasanya sejak2 launch blog ni langsung tak update. Niat hati mmg nk update hari2 tapi disebabkan internet yang 'bengong' so terpaksala simpan ajer niat yang suci lagi murni... chewahh...

Pejam celik pejam celik dah lebih kurang 5 bulan kiteorg berada di bumi Perancis ni. Bermacam pengalaman pahit manis yang telah kiteorg lalui, tapi alhamdulillah so far semuanya 'ok' atas bantuan rakan2 di sini. Rasanya kalau takder dorg ni susah jugak hidup kiteorg dekat sini. So to appreciate them we, let us jot down their name here. Khairul (ex lecturer azizul) & Weeda, Shahar & As (Azizul's Colleague), Khairil & Linda, Iqmal, Azami, Aznor & Kak Zah. Kalau takder bantuan dorg2 ni mmg susah jugaklah nk harungi pahit maung yg sememangnya tidak diduga. Masalah utama yang kiteorg hadapi kat sini adalah komunikasi yg boleh diibaratkan seperti ayam bercakap dgn itik. Susah nak cakap, org Perancis ni mmg x tau speaking atau sajer2 buat x tau. Negara dah maju tapi hidup still depends pada bahasa Perancis. So terpaksalah kiteorg menjadikan bahasa isyarat sebagai bahasa perantara. Even kiteorg paham apa yg dorg ckp tp mslh nk reply balik tuh, itu je mslhnya. Kawan Azizul (Shahar & As) boleh survive kat sini selama setahun walaupun x reti speaking French. At last, As bukan setakat dapat Master of Engineering but also master in sign language. 2 in 1. Hehe.

Masalah kedua pulak berkaitan pregnancy aku. Huhu, walaupun bermacam dugaan tapi kiteorg tetap bersyukur dgn kurniaanNYA. Dekat sini kos perubatan semuanya mahal. Contohnya sekali appoinment dgn doktor pun kosnya xkurang 22-28Euro. itu belum lagi untuk blood test, sekali pergi kosnya mencecah 120Euro. Huhu... kalau 5 kali blood test boleh bankrupt kiteorg. Kos bersalin kat sini sajer pun mencecah 4000Euro, kalau convert RM dah boleh beli sebijik Kancil. So untuk menampung kos perubatan, kiteorg terpaksa apply insurance untuk cover medical cost dan hospital bila aku bersalin nnt. Thanks to Khairul & family yg banyak membantu kiteorg dalam hal untuk mendapatkan insurance tuh. So skrg aku dh xder mslh psl insurance. Dgn insurance tuh sume bil perubatan ditanggung sepanjang setahun kami berada di sini. Mmg hepi sgt sume mslh berkaitan pregnancy cost dh selesai. Syukur jugak aku dh daftar ngan hospital yang bakal menjadi tempat lahir anak kiteorg nnt. Nama hospital tu Joseph-Ducuing (pronounciation: Josept Duquwa), kena sengau sikit. Hehe. Weeda & Kak Zah dulu pun bersalin kat hospital tuh. So dorg ckp servis mmg best. Selama ni aku pergi wat echograhy pun mmg best.

Hari ni dah lebih kurang 6 bulan usia kandunganku. So far alhamdulillah xder masalah yang serius, cuma biasa la sakit2 belakang and tak boleh tido malam. Skrg akau makin montel... haha... dah gain lebih kurang 9kg... huhu... asyik kena perli jer ngan hubby. Dia siap warning lps bersalin kena slimkan badan. Insya Allah aku cuba yg terbaik sbb aku skrg pun susah hati sgt kalau berat naik melampau then payah nak turun. Huhu... Baby aku skrg pun semakin aktif main bola sepak dalam perut aku. Huhu... mesti dia dah tak sabar nk keluar main bola kat padang ENAC. Bila baby bergerak jer, yg paling excited sekali ialah daddy nyer laa. Huhu... Nanti bila baby dah keluar takleh nak gambarkan camner laa rupa daddynya yang tersangat excited tuh. Erm... setakat hari ni dah 3 kali aku pergi hospital. 2 kali untuk ecnhography (4 bln & 5 bln) dan sekali jumpe doktor pakar tuk pemeriksaan kandungan dan kesihatan. Lagi satu kat sini, bagi ibu2 yang mengandung mmg kena kerap buat blood test. So far dah 3 kali aku buat blood test kat Languedoc Lab. Dah lebih 10 botol darah aku dorg amik.

Setiap kali aku pergi hospital mesti ditemani oleh staf2 IAS. Maklumla aku ni tak reti berbahasa Perancis. Setakat bonjour, cava, merci & au revoir tu boleh laa... Hubby pulak sibuk dgn kelas, so x boleh nk temankan aku ke hospital. Cuma ada la dia ponteng sekali masa nak pergi private clininc and blood test. Kesian pulak kalau tiap kali nak teman aku ke hospital dia ponteng kelas. Xper la, skrg baby aku dh ada mak angkat (Anne-Marie PONS) and kakak angkat (Amanda). Hehe... so mak angkat and kakak angkat la yang bergilir2 temankan aku ke hospital setakat ni.

Oklah, kalu ikutkan banyak lagi nak cerita tapi slow2 la, internet pun baru je dapat guna kat rumah ni. Kalau tak kena pergi kelab untuk guna internet. Plus skrg ni aku sibuk ngan aktiviti baru, knitting yg baru diperingkat amatur. Hehe... insya Allah aku akan update & story serba kelt life baru kat sini bila ada kesempatan.

1 comment:

AsLiNa said...

bestnya baby dah kicking kan?.. niza start rasa bila?..saya dulu masa 5 bulan baru rasa ade movement..